fredag 30 januari 2009

Utrustningsvecka

Utsikten från vårt "kök" under veckan...


I måndags körde vi till S Blattnicksele, skidade ut i skogen och slog läger i kanten av en stor myr. Meningen var att vi skulle sova i tält första natten och sedan i quinsees, men jag och Nora tyckte att det var väl bara att sätta igång att bygga direkt, så medans de andra satt och fikade började vi skotta upp snö i en stor hög. När vi började banka på högen med spadarna hörde vi "voff", ett snö lager som brast. Vi fortsatte med att skotta och packa om vartannat och flera voff-ljud hördes. Bra tyckte vi, då är alla ostabila lager borta! Sen gick vi och fikade och mös vid Markus och Magnus eld lite medans de andra skottade sina högar och efter ett par timmar tyckte vi det var dags att börja gräva ur.
Mycket snö skottade ur till en ny hög strax brevid, tills ett nytt "VOFF" hördes igen...
Då var jag snabb ut kan jag säga!! Okej, vi tog ett beslut att vänta ett par timmar till...
Värmde oss lite mer vid elden.
Efter ännu ett par timmar fortsatte vi, fast beslutna vid att inte sova i tält. När allt var klart inne, vars en bädd och en liten fin hylla med ljus på, och jag håller på att platta till det sista på min bädd skakar hela quinseen till och ett nytt "VOFF" dånar, Nora kryper ut backandes och jag ålar efter. Shit, där lät det verkligen som hela högen skulle rasa över oss, och det blev en ganska tydlig spricka precis i höjd med bäddarna....
Okej, det är inte värt det kom vi fram till och gick och la oss i tältet... :-(
Tisdag morgon, jodå, den stod upp ännu och eftersom vi haft värmeljus därinne under natten var insidan hård, vi skottade upp ett extra lager på utsidan för att täcka sprickorna och sen gav vi oss ut på en skidtur i skogen, medans de andra grävde ut sina snöhögar.
Väl tillbaka på kvällen bäddade vi med renskinn och la oss att sova i vår fina snöhydda, jättemysigt!!

Här ligger jag på mitt renskinn, och vi inveg den med brieost och salta kex, MUMS!!


Och ja, den höll hela veckan. Vi grävde även ut den andra lilla snöhögen, så vi kunde ha vår packning där och byggde ett kök med bord sittplatser och förvaring, jättemysigt har vi haft det under veckan, ville knappt lämna det imorse...
Här står Nora och jag i "köket", precis till höger är ingången till "sovrummet" och högen till vänster kommer snart att grävas ut till förvaring.


Onsdagen åkte ett gäng ut på toppfågeljakt, jag stannade och hjälpte till att bygga en igloo. Förstår inte att det ser så lätt ut när eskimoer gör det, för det var inte helt enkelt...


Markus och Nora funderar på hur vi ska gå vidare i byggandet...




På torsdagen var jag med ute på jakt, såg dock inga fåglar, men massor av spår av orre, hare, lo, ren, mård och älg.

På torsdagen hade vi underbart väder!!




Sen tog jag en skidtur på egenhand till stugan där vi skulle samlas på kvällen, det var skönt att få komma in i värmen och torka i kläderna. Sen var det skidtur hem igen, då var det dock mörkt, och varken jag Nora eller Morgan hade pannlampor med oss, men det var en mysig tur och vi hittade ju hem.
Sen imorse var det bara till att ta farväl av vårt fina läger och skida mot bilen igen...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill oxå ha snö!!!!!
Hoppas pizzan smaka bra efter all torkad mat ;O)
Vi hörs.
Syster

Anonym sa...

Det snöar!!!!! ;O)
Kanske vi kan bygga en igloo imorrn
.... :)....LoL.....!!!
Syster

Jossan sa...

Hahaha, då får ni nog jobba hårt!! Om det är sån snö som jag är van vid hemma...

Anonym sa...

Det ser verkligen mysigt ut......fast jag är nöjd med den lilla snö vi fick.
Jag är lite sugen att ta en skidvecka när jag ser dina snöbilder och hör hur kul alla som varit iväg och åkt skidor haft det.
Hittat några bra vandringsleder till sommaren???

Jossan sa...

Du kan ju komma upp hit och åka skidor!!
Vi har telemark nu och imorgon ska vi ta en topptur, det ska bli spännande!

Jag håller på att kolla lite, funderar på om vi skulle åka dit vi ska nästa vecka, men nån led blir det inte då, men det behöver vi väl inte??