fredag 23 januari 2009

Lavin och skoter

Under veckan har vi haft lavinutbildning, SLAOs Lavin 1.
Vi har sökt med transcivers, grävt snögropar, kolat snölager och åkt offpist. Allt har varit väldigt kul och lärorikt. Vi hade två övningar där det gått en lavin och vi skulle söka efter begravda, första gången var det ett virrvarr av 14fjälledare som sprang omkring, men vi hittade alla inom 15min, som var tidsgränsen. Andra övningen var en större, där vi hade vittnen, dock chockade och förvirrade, men fler saknade och alla hade inte transcivers på sig, men vi hittade alla utom en innan fjällräddningen kom och då hittades den sista med hjälp av recco. Ja, det var lärorika övningar och det kan nog behövas fler såna...
Sen lärd jag mig även att inte försöka åka offpist med mina turskidor... Det tog väldigt lång tid och jag hade väldigt mycket snökänning!!
Det sista vi gjorde på torsdagen var testet, då skulle vi söka två nergrävda transcivers inom 30x30m på under 5min. Jag klarade det på 2,38min, vilket jag var mycket nöjd med, eftersom det var mitt bästa resultat!!

Idag var det sen dags för skoterkortet, vi hade uppkörning, som ärligt talat var löjligt enkel, och sen teoritestet, som jag gjorde med alla rätt!!

Så nu har jag skoterkort och lavinutbildning 1!!

1 kommentar:

Anonym sa...

GRATTIS!!
Kör försiktigt och håll dig undan för lavinerna...
Syster.