torsdag 18 juni 2009

Fiffi & Nora klättrar, del 1

Igår åkte jag och Nora för att klättra. Vi hade en ritad karta med oss, hittade snabbt parkeringen och traskade upp för berget. Det är inte så lätt att se om man kommit rätt när man är PÅ berget, mycket lättare att se vart man ska när man står NEDANFÖR berget. Efter ett tag hittade vi en vägg som kan vara vägg 2, vilket inte alls är säkert... Men vi tyckte att det såg bra ut och tog oss upp på toppen för att göra ett topprepsankare. Nu är det ju så att det inte ser likadant ut på toppen av alla klippor??!! så vi funderade och diskuterade och provade, vi har ju inte gjort detta så många gånger innan och de gånger vi gjort det, så hade vi ju Truls med oss, som vi kunde fråga om vi var osäkra... Och då hade vi ju oftast två stabila träd på lagom avstånd från varandra, vilket vi inte hade nu!
Men sen skulle vi klättra på det också, vi började i en spricka som vi tyckte såg bra ut, och det gick bra tills jag helt plötsligt inte kan ta hem mer rep?? Då blev vi lite nervösa men jag fick ner Nora hel och vi går upp och kollar, då sitter repet fast i en spricka.
Vi flyttar repet en bit och provar klättra på en annan del av väggen, givetvis med överhäng i början. Men där fick vi i alla fall se att allt höll, kan väl säga att vi ramlade en del gånger där.... Det där med överhäng är ju spännande!
Vi hade i alla fall jäkligt roligt! Har nog inte skrattat så mycket i en klättersele förut!! Efter ett par timmar på berget, går vi för att kolla vägg 1. Det var väl då jag börjar undra om klättring verkligen är nåt för mig, vi traskar upp och ner på bergskanten, mest upp känns det som, och stigen som skulle vara nedanför väggen, kan man säga är obefintlig, eller så hittade vi den bara inte, så vi ger upp. Just då var skogen heller inget mysigt ställe att vara på eftersom myggorna tycket att vi var dagens höjdpunkt!!
Från bilen ser vi sen TYDLIGT vägg 1, så vi kommer tillbaka!!

På kvällen blev jag ju bjuden på både middag och ananaspaj i Skarven, underbara människor!!

Sen skulle Zafir också få ha lite kul, hon var ju med hela dan på berget, men tycker att klättring är sådär rolig... Vattenapportering, lyckades med att hitta två vatten, med dåliga igångar, eller den ena var ju bara att hon skulle våga, sen gick det bra. Nja, jag är väl inte helt nöjd, men Zafir verkade då nöjd, när vi körde hem... Trött, men nöjd!

Det var allt som allt en kanon dag och jag hoppas att Nora är ledig fler dagar i sommar, så vi kan göra om det!!

Inga kommentarer: