fredag 5 september 2008

Faddertur med hundar och bärgningsbil hem....

Under veckan har vi varit på faddertur med några av de "gamla" fjälledarna.
Turen började väl sådär, med att en hund, dock inte en av mina, sprang iväg i Sorsele och vi fick spendera ett par timmar till att leta efter henne. Tyvärr utan större framgång, så två stycken stannade kvar i Sorsele.
Vi andra fortsatte mot Adolfström, där vi började vår vandring mot Bäverholm. Jag är då tacksam för att det inte gick att lösa med kanoter till alla, eftersom jag hade båda hundarna med mig... Två från klassen, som inte kunde gå hela vandingen paddlade upp för att kunna vara med under första dagen i alla fall.
Vi hade strålande väder hela dan och det var en väldigt fin sträcka som gick längs sjön. Lägret blev precis intill vattnet, där vissa tog sig ett dopp, dock inte jag! Och sen blev det lite prat runt lägerelden med de från Fjäll 18.
Under natten var det riktigt kallt och rimfrosten låg tjock när vi vaknade. Men det blev en strålande dag med riktigt skönt väder. Vi gick längs kungsleden till Sjnulttjie där vi slog läger. Här fick vi i uppdrag att själva välja vilken väg vi skulle ta dagen efter och även säga hur lång tid det skulle ta. Vår grupp valde att följa leden en bit för att sen gå över Láddievárdduo fram till länsgränsen där lägret skulle vara. Den dagen blev väl inte riktigt som vi tänkt oss... När vi kom upp på toppen var det dimma och det regnade småspik i blåsten!! Men vi tog oss fram till lägret blöta och väl avkylda, vi höll inte vår tidsplan alls eftersom vi kom ett par timmar för tidigt...
Efter en natt i ett tält som inte höll tätt och med Zafir som inte fått upp värmen riktigt under natten, tog jag beslutet att gå till parkeringen dit Mirja skulle komma med min bil, för att följa med sista dagen vandring mot Rävfallsstugan. Amanda, som jag delat tält med, beslutade för att följa med hem, eftersom hennes sovsäck var genomblöt!
När vi skildes från gruppen, fick vi veta att Mirja inte var där och hon undrade om bärgning ingick i min försäkring, eftersom hon kört på en hund.
Då blir man ju lite fundersam.... Och ingen hade täckning nog att ringa henne, så det var bara att gå och hoppas på att vi skulle få täckning!
Till slut får vi tag i henne och hon möter upp oss vid parkeringen, hon har till och med fixa sjuts åt oss och hundarna, sen blev vi bjudna på äppelkaka och alla var riktigt hjälpsamma.
Bilen då, ja, det syns inte en skråma, men kylaren var det hål på eftersom vattnet bara rann rakt igenom, så det blev bärgningsbil 16mil hem till Storuman.
Och enligt hundägaren, så var det inget fel på hunden!!??!!
Och ikväll när vi fick kontakt med dem som är kvar på fjället, fick vi veta att det hade regnat på dem idag också, och bastun som de siktat på, ja, den var låst...
Då kändes det rätt skönt med en varm dusch, pizza och en film....
(Tyvärr har jag inte så många bilder, eftersom kameran låg med luckan öppen, så jag hade inget batteri.....)

Inga kommentarer: