fredag 19 september 2008

Tillbaka i civilisationen

I söndags var det dags!

Vi åkte ut i skogen, där vi skulle bo under veckan.


Jag och Bella byggde upp en jättemysig koja och fixade mat på kvällen. Kojan var dock inte så bra som vi hoppats, trots att vi eldade, så frös vi båda två. Så under natten flyttade vi ut och gjorde upp en stor eld och la oss på varsin sida och sov, då var det helt ok.

På måndagen sen var det bara att hitta en bättre plats och göra en ny koja.
Här är Bella vid vad som ska bli vår nya koja.Vid lunch så kom även Mirja och anslöt sig till oss. Trots att det var väldigt stenigt i marken kunde Mirja gräva upp en kokgrop, så middagen blev helt underbar.
Hela gruppen gick runt och kollade på alla gruppernas olika läger.Och på kvällen gick vi ner till sjön där Håkan och Per-Joar hade lagt ut nät. Det var inte mycket fisk vi fått, men det blev lite i alla fall.


Tisdag morgon gick jag ner till sjön igen och då fick vi massor med fisk, men jag mådde då ganska illa och kände mig inte helt bra i magen. Resten av gruppen hade orientering, men jag stannade i lägret då jag inte fick behålla nån mat i magen...
När de andra kom tillbaka gick jag bort till Håkans stuga och sov där på natten, för att åka hem dagen efter.

Men på morgonen mådde jag betydligt bättre och fock behålla frukosten, och blev övertalad att stanna. Under dagen var vi vid stugan och körde fyrhjuling, sköt med samisk pilbågen och fick lära oss lite om meterologi. Fick även träffa Gojvas, en skräckupplevelse för oss alla tror jag.... Gojvas är nämligen en smått galen hund, om du frågar mig. Vi visste att han skulle komma på onsdagen, men han skulle vara kopplad, eftersom han har bitit fem personer innan, jag fick höra alla historierna kvällen innan, så var jag smått nervös när jag hörde motorbåten komma över sjön. Till saken hör att han har träffat fem personer i sitt liv, förutom ägaren och Håkan....
En stund efter att båten tystnat och vi sitter runt elden och pratar om moln hör vi:

"GOJVAS!!!!"

"Hunden är lös!!!"

Sen kommer det en svart spräcklig hund springande i full karriär mot oss, gör en lov runt hela gruppen innan Håkan sjasar iväg honom. Jag tror att i det läget steg pulsen på oss allihop!

På kvällen sen flyttade jag in i Nora och Marcus läger, sov hur bra som helst utan att frysa!

På torsdags morgonen rev vi lägret och försökte dölja alla spår av att vi varit där, sen en timmes vandring ner till vägen igen, och bussen hem.
Det var en otroligt rolig vecka och vi hade ju en väldig tur med vädret, sol på dagarna,inget regn och inte många minusgrader på nätterna.
Men det var väldigt skönt att komma hem till duschen måste jag säga, fem dagar i samma kläder kändes inte så konstigt ute i skogen, men sen....

1 kommentar:

Anna sa...

Hej! Ja, Uma är mycket bättre nu, ska på återbesök på onsdag. Zafir är snäll och gullig så hon är lätt att passa , Uma och Frej tycker mycket om henne så hon smälter bra in i flocken!Idag fick dom träna lite fritt apportsök i skogen allihopa och det va roligt! Vi försöker lära Zafir korvspelet också...de där när man ska lyfta upp klossar och ta godiset under...Hon försöker och lyckas om man vickar klossarna lite...så snart kan hon nog utan hjälp!Nu är det sova-tajm...vi åker tidigt på jobbet...Zafir säger Gonatt till matte!