torsdag 14 januari 2010

Kylan förföljer oss

Efter två nätter ute, är jag äntligen hemma i värmen igen!
I tsdagskväll skulle vi ta med packning för en stugtur och ta med till klassrummet för att diskutera vad vi hade med oss. När alla samlats, sa en av instruktörerna: Om 15min ska ni vara inpackade i bussen och klara att åka.
Så vi kom ut i skogen med det vi hade i ryggsäckarna. Nora och jag byggde en koja under en gran och frös båda två på natten då vi båda hade sovsäckar med komfort runt noll grader.
På morgonen fick vi i uppgift att spela nerkylda och bara ligga kvar tills nån hittade oss. Efter kanske en halv timme kom Morgan och försökte få kontakt med oss, men det var inte mycket han fick till svar. Sen kom de, hela gänget och tog hand om oss, gjorde värmepaket och vi fick varm dryck, ganska mysigt att vakna så!!
Under dagen fick vi lära oss en hel del om att överleva i skogen, jag fällde bla en björk, med bara min kniv, vi eldade färsk björk, vilket var pefekt eftersom elden höll hela dan utan mycket underhåll. Under dagen stack Morgan ut ett öga och Magnus satte en kniv i benet, så det fanns hela tiden folk att ta hand om. Under kvällen sen blev vi lite paranoida och lät inte ens Riitta gå en runda ensam för att titta på stjärnorna...
Trots att det var väldigt kallt och vi var många som ägnade massa tid till att hålla tår och fingrar varma så var en väldigt lärorik dag, med många sjukvårdssenarios och många bra tips.
På kvällen kröp Nora och jag ner i våra sovsäckar som vi satt ihop, stoppade ner en varmvattenflaska vid fötterna och sov som stockar hela natten trots att det var -25 som lägst!
Imorogn är sista dagen med SÖS, vilket är synd, de verkar ha MASSOR att lära ut och de riktigt roliga att lyssna på.

Inga kommentarer: