onsdag 6 januari 2010

Kallast i Sverige?

Jag är just nu i Tärnaby och går steg 1 till skidlärarexamen. Vi kom hit i söndags och började kursen. Såg framför mig en tung vecka med skidåknig på dagarna och teori på kvällarna, och så såg schemat ut.
Men det jag inte räknat med var att temperaturen skulle krypa SÅ långt ner... Förra året vid denna tiden hade vi -21 i backen(det var kallt) och igår var det -26 uppmätt i ena backen. Och idag fick vi höra att Hemavan är kallas i Sverige med -38,2 grader, det är bara 2mil härifrån! Och liftarna har ännu inte startats här eftersom vi har -37 och det måste stiga till -30 innan de ens försöker få igång dem. Tack och lov säger jag!
Igår var det kallt att åka, och då var vi mest i barnbacken och där går det ju inte så fort, men Magnus och jag tog även några riktigt snabba åk i Ingemarbacken, och då blev man riktigt nerkyld, men det var det värt!
Just nu är vi hemmma i stugan och lunchar innan vi ska tillbaka, har de inte startat liftarna då heller, så blir det teori inne, förhoppningsvis första hjälpen med pistörerna.
Något jag velat ha ett tag, men verkligen saknar nu är en dunjacka med luva, hade köpt en direkt om jag haft råd, ingen som har en de inte använder???
Jag är iallafall nöjd med att jag köpte riktigt varma skor för ett tag sen, ska klara -40 och än har jag inte frusit i dem.

2 kommentarer:

Mathias sa...

Ett sånt inlägg måste ju bara taggas med "cool".

Ripa sa...

Oj vad kallt det är i Hemavan! Hoppas att ni håller er på något sätt varma och glada. Berätta mina hälsningar från Rovaniemi till klasskamrater.