måndag 27 april 2009

Tre veckorsturen!

Nu är vi hemma igen efter tre veckor på fjället!!
Det har varit en upplevelse, har ju aldrig varit ute så länge i sträck tidigare...
Och det har varit både blod, svett och tårar, eller, nja kanske snarare blåsor, svett och snor!

Vår grupp startade med en halvdags åkning i backen i Ammarnäs, sen tog vi liften upp med pulkorna, det var ganska skönt! Pulkorna kändes tunga de första dagarna, men sen vande man sig och det gick bättre och bättre. Skavsår på fötterna blev vardagsmat den första veckan, men efter fyra dagars vila från pjäxorna när vi var i Luspas och pimplade gjorde susen för mina fötter, sen kom det nya på anra ställen, men då var det bara ett par dagar kvar... Annars har jag klarat mig förutom en förkylning som hängde i under en och en halv vecka. Faktiskt har jag inte ens haft träningsvärk!

Vi har haft allt från soliga fina dagar till att vara insnöade i storm i tälten. En natt var jag ganska nervös för om tältet skulle hålla eller inte, medans Markus sover som en stock brevid, men till och med det vande jag mig vid, så nästa gång det hände sov jag också som en liten gris. Kan säga att det låter ganska mycket i ett tält när det stormar, vi kunde inte prata i normal samtalston utan fick nästan skrika för att höra varann och lyssna på ljudbok, det kunde jag glömma, hörde inte ett ljud ens om jag hade den på max... Fick även veta att en dag som vi låg i tälten, hade polisen stoppat folk från att åka upp för att det blåste för mycket.

Vi har gått dagsetapper på allt från 3km till 24km, den dagen var jag väldigt nöjd! Markus och jag gick upp 04.00 för att vara på väg när solen gick upp, det var en härlig dag och skönt att komma fram redan 14.30 och ha hela eftermiddagen och kvällen framför sig. Då var vi dessutom nedanför trädgränsen och kunde göra upp eld och mysa vid, det var skönt.

En sak som är ganska intressant är att de gånger vi kom till fjällstugor så tyckte man att det var LYX att få gå på ett utedass, men när jag kom hem, kändes det inte så märkvärdigt att gå på en ritktig toalett, däremot var det riktigt behagligt att få diska under rinnande varmvatten.....

Bilder finns i albumet. Nu ska jag ladda inför Keikkan!!

7 kommentarer:

Syster sa...

VÄLKOMMEN HEM!!!!
Eller vad du nu kallar det....
Vi har sommar här nere nu, allt e' ljusgrönt. Bokskogen är helt underbar...
F.o.m torsdag och hela helgen ska det bli 25gr varmt!!!!! ;O)
Du kanske vill komma HEM nu...
Vi kan ju städa poolen :)
och du kan få god mat....
Vad ska du nu ut på kei någonting???
Kram syster.

Jossan sa...

Keikka, det är i Finland, nåt som vi inte vet nånting om egentligen, bara att vi ska vara ute och ha med saker för det, kommer att bli en prövning av något slag, ska bli kul, men antagligen väldigt tufft....
Jo, din goda mat längtar jag efter, säda poolen, nja, men ligga i en ren pool JA!!
Får väl se när jag kommer, men jag är rädd att det dröjer ett tag...
Hälas alla!
Kram

Anna sa...

Ojj så härliga bilder! Det ser underbart ut på bild, men jag förstår att det måste ha varit en prövning också!Hoppas det går bra i Finland..vad än ni nu ska göra!
Kram!

Brossan sa...

Hej på dej.
Du lever ett bra liv där uppe
i fjällen. Springer runt och rullar snögubbar och gräver ner sig i snön. Och köra rally med en snöskoter runt fjäll topparna, götte gris.
Vi hörs. Brossan

Jossan sa...

Ja, jag säger ju det,jag har det UNDERBART!!!

Susse sa...

Hej!

Kollade in dina foton, wow vad vackert, fast det känns helt overkligt att du tagit dig fram på snö när det är 20°C här och känns som sommaren är på gång. Vitsippor och gröna bokskogar.
Men jag förstår att stortrivs där uppe när du får vara med om sånna äventyr.
Ska du till Finland?
Kram

Jossan sa...

Ja, det kan kännas lite konstigt att kunna gå i T-shirt här i vårsolen och så sätter man sig i bilen och kör till Hemavan för att åka skidor....
Men det är underbart, det bästa av två världar, vår och snö!!
Jo, vi åker till Finland på söndag.